Ekonomi

LME, Elektrikli Araç Batarya Metalleri Ticaretinde Geride Kalıyor

Londra Metal Borsası (LME), elektrikli araç (EV) bataryaları için gerekli olan lityum ve kobalt gibi batarya metallerinin ticaretinde rakiplerinin gerisinde kalmakta zorlanıyor. 147 yıllık bir kurum olan ve bakır ve alüminyum gibi endüstriyel metaller için önde gelen bir pazar olan LME, karmaşık vadeli işlem yapısı ve rakiplerine kıyasla daha düşük profilli pazarlama çabaları nedeniyle zorluklarla karşı karşıya.

ABD merkezli CME Group (NASDAQ:CME), lityum ve kobalt ticaret hacimleri açısından LME’nin önüne önemli ölçüde geçmiş durumda. CME’nin lityum hidroksit kontrat hacimleri, 2024’ün ilk sekiz ayında geçen yılın aynı dönemine göre %759 artış gösterdi. Buna karşılık, LME’nin lityum kontratı bu yıl hiçbir ticaret aktivitesi görmedi.

Çin’de, Guangzhou Vadeli İşlemler Borsası da Temmuz 2023’te başlattığı lityum karbonat vadeli işlemlerinde büyüme yaşadı. Ancak, yabancı katılımı belirli engellerle karşı karşıya.

Broker Tullett Prebon’un batarya metalleri başkanına göre, piyasa LME’nin sunduğu ürünlere CME’nin kontratlarında görülen ilgiyi göstermiyor. Tüccarların, borsadan bağımsız olarak en doğru riske karşı korunma ve verimli işlem yerini aradığını belirtiyor.

LME’nin Genel Müdürü Matthew Chamberlain, LME’nin piyasa yapısının karmaşıklığının likidite eksikliğine katkıda bulunan bir faktör olabileceğini söylüyor. Çoğu vadeli işlem borsasının aylık kontratlar için tek bir vade sonu tarihi olmasının aksine, LME fiziksel kullanıcıların anlaşmalarını metal teslimatlarıyla senkronize etme ihtiyacını karşılamak için her günün ticaretine izin veriyor. Chamberlain, daha standartlaştırılmış bir piyasa yapısının daha geniş bir piyasa katılımcısı kitlesini çekmeye yardımcı olabileceğini kabul ediyor.

Elektronik ticareti ve likiditeyi artırmak için LME, bu ayın başlarında bir dizi öneri sundu. Ayrıca, Mayıs ayında borsa, piyasa aktivitesini teşvik etmek amacıyla kobalt ve lityum ticareti için ücret muafiyetleri açıkladı.

Lityum ticaretinde sabit fiyatlı kontratlardan vadeli işlem ticaretine geçiş, on yıl önce demir cevheri ticaretinde görülen değişimi yansıtıyor. Analistler, lityumun gelecekte önemli vadeli işlem piyasası hacimlerine sahip olma potansiyeline sahip olduğuna inanıyor. Benchmark Mineral Intelligence’ın fiyatlar ve veri direktörü, lityum fiyatlarının önemli bir volatilite yaşadığını, Mayıs 2022’ye kadar olan 12 ayda %500 artış gösterdiğini, ardından yeni madencilik üretimi ve beklenenden düşük EV satışlarının aşırı arz yaratmasıyla keskin bir düşüş yaşadığını belirtiyor.

Benchmark Mineral Intelligence, lityum riske karşı korunmasının 2030 yılına kadar üç katından fazla artarak, muhafazakar tahminlere göre yılda 1 milyon metrik tona ulaşabileceğini öngörüyor. Riske karşı korunmanın yakın vadede düşük seviyede kalması bekleniyor; madencilerin ve EV üreticilerinin 2026’da küresel arzın ortalama %10’unu, 2035’e kadar potansiyel olarak %40’ını riske karşı koruyacağı tahmin ediliyor.

Lityumdan daha küçük olan kobalt piyasasında, CME ayrıca LME’yi geride bıraktı; CME’deki kobalt metal vadeli işlem hacimleri bu yılın başından beri LME’dekinin 20 katı oldu. LME’nin kobalt hacimleri bu yıl mütevazı bir artış gösterse de, Chamberlain bunu borsanın sorumlu tedarik yönergelerine bağlıyor.

LME, fiziksel bazlı kobalt kontratına dayalı depo teslimatları gördü ve bu da piyasanın aşırı arzının bir kısmını çekti. Endüstri kaynakları, daha fazla kobalt markasının LME’de listeleme arayışına gireceğini ve bunun gelecekte likiditeyi iyileştirebileceğini bekliyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulundu.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

habersincan.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu